maanantai 15. toukokuuta 2017

Muinaisviljapastaa paahdetuilla, balsamicomarinoiduilla kasviksilla


Postaus on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä GoGreenin kanssa. Ruoassa käytetty pennepasta ja muita GoGreenin tuotteita on saatu blogin kautta.


kasvispasta helppo kasvisruoka

Sain taannoisesta Bloggers' Inspiration Daysta matkaani muutamia GoGreenin uutuustuotteita. Linssit ja pavut ovatkin merkiltä jo vanhoja tuttuja keittiökaappini vakiasukkaita - nyt tosin uudistuneissa pakkauksissa. Yllätyksenä minulle tuli, että GoGreenin paketeissa saa nyt myös pastaa. Eikä ihan mitä tahansa pastaa, vaan muinaisviljapastaa. Testaamani pennepastan raaka-aineina ovat punaiset linssit, tattari ja teff. Ai mikä ihmeen teff? Tunnustan, että googlasin. Se on etiopialainen viljakasvi, josta tehdään muun muassa injera-leipää.

Muinaisviljapasta on ravintoarvoltaan selvästi parempaa kuin tavallinen vehnäinen penne. Siinä enemmän on kuituja, vitamiineja ja mineraaleja sekä proteiinia. Varsinkin korkeampi proteiinipitoisuus kiinnostaa näin enimmäkseen-kasvissyöjän näkökulmasta. En nimittäin aina oikein jaksa miettiä, ovatko kokkaamani pöperöt lautasmallin mukaan ihanteellisia. Etenkin se proteiinikomponentti voi kasvisruuasta helposti jäädä vähän vajavaiseksi, ja pastaruokaan ei aina niin vain sovi sekoitella papuja ja tofua, jos kuitenkin tahtoo tehdä ruokansa ensisijaisesti maku edellä.

En ole aiemmin kaupassa tarttunut mihinkään proteiinipasta- tai papupastapaketteihin, sillä myönnän olleeni ennakkoluuloinen. Olen pelännyt, että suutuntuma on jauhoinen ja maku liikaa perusvehnäpastasta poikkeava - en oikein tykkää täysjyväpastastakaan, vaikka sitä joskus syönkin. GoGreenin muinaisviljapasta yllätti makunsa puolesta positiivisesti: se on hyvällä tavalla tavallinen, ja ainakin tällaisen vahvan makuisen kastikkeen kera en varmaan olisi makutestissä erottanut sitä vehnäpastasta.





Tämä pastaresepti on saanut inspiraationsa Emmi Nuorgamin maailman parhaaksi nimeämästä kasvispastasta, mutta paahtumaan meni hieman erilainen setti kasviksia ja vaihdoin alkuperäisen reseptin sitruunamehun balsamicoon. Uunissa kypsennettyjen kasvisten ja öljypohjaisen kastikkeen variaatioita onkin mahdollista tehdä vaikka millä mitalla, ja lisää vaihtelua saa eri juustoilla.

Pasta balsamicokastikkeella ja paahdetuilla kasviksilla

GoGreen-pennepastaa (punaiset linssit, tattari ja teff)

kesäkurpitsa
sipuli
paprika
tomaatteja

balsamico-viinietikkaa
kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä
suolaa
mustapippuria
valkosipulijauhetta
basilikaa
persiljaa
oreganoa
(fenkolia)
(chiliä)
(juustoa)

Pilko kasvikset sopiviksi suupaloiksi ja levitä uunipellille, ripottele päälle suolaa ja pippuria, ja paahda 200 asteessa n. 20 minuuttia. Keitä sillä välin pasta pakkauksen ohjeen mukaan ja tee kastike. Lorauta kulhoon reilusti hyvää oliiviöljyä ja balsamicoetikkaa ja makusi mukaan mausteita ja yrttejä. Tällä kertaa minulla oli kasvamassa basilikaa, joten sitä käytin tuoreena - persija ja oregano saatiin kuivattuina purkista. Sekoita paahdetut kasvikset ja valutettu pasta kastikekulhossa ja ripottele halutessasi päälle vähän mieleistäsi juustoa. Vegaaniversio pastasta syntyy korvaamalla juusto oluthiivahiutaleilla.

Ei kommentteja: