tiistai 28. kesäkuuta 2016

Viikonloppu Berliinissä

Viikko ennen juhannusta vietimme pikkuloman - perjantaista maanantaihin - Berliinissä. Kuten kaupunkireissuillamme melkein aina, taas kävi niin, että juoksimme kiinnostavasta paikasta toiseen ja silti ehdimme nähdä vain pikku siivun kaikesta kaupungin tarjonnasta.

Perjantaina sää oli kehno, satoi nimittäin kaatamalla vettä. Varustauduimme julkisen liikenteen päivälipulla sekä museopassilla, jolla pääsee kolmen päivän aikana näkemään niin monta museota kuin vain ehtii. Pakenimme sadetta Altes Museumiin, ja illaksi meillä oli liput oopperaan. Näimme Deutsche Operissa Mozartin Ryöstön seragliosta, josta olikin tehty hauska moderni versio. Päivällä söimme oikein hyvät purilaiset Muse-nimisessä ravintolassa.

Kuva, jonka Katarimaria (@katarimaria) julkaisi

Lauantaina paistoikin aurinko. Löysimme Spreen rannalta yllättäen markkinat, ja ostimme taulun.

Museokierrosta oli tarkoituksena jatkaa Berliinin museosaaren suosituimmassa kohteessa, Pergamom-museossa. Sinne oli kuitenkin jo aamulla jonoa, joten menimmekin viereiseen pytinkiin katsomaan tauluja. Museoissa ei saanut kuvata, ja muutenkin olin tällä reissulla jotenkin laiska kameran käyttäjä.

Paremmasta säästä ilahtuneina kävelimme paljon. Berliinin ehkä turistisimmaksi paikaksi osoittautui entinen idän ja lännen raja-asema Checkpoint Charlie. Lounasta löysimme mainiosta kauppahallista Markthalle Neunista.

Illalla ohjelmassa oli puolisolle synttärilahjaksi varaamani pienpanimo-oluiden maistelukierros, jolla en huomannut ottaa yhtään kuvaa! Olimme suunnitelleet jatkavamme sen jälkeen vielä hotellimme vieressä olevaan jazz-klubiin, mutta päivä oli ollut niin vauhdikas ja kävelykilometrejä niin monta, että olimme yhdentoista jälkeen jo valmiita nukkumaan.

Seuraavana aamuna olin merkannut kalenteriin Berliinin kuuluisan sunnuntaikirppiksen Mauerparkissa. Sielläkin kamera unohtui laukkuun, ja tekemäni ostokset esittelen joskus toisessa postauksessa. Lounaaksi löysimme mahtavat vietnamilaiset Bun Bao -burgerit Kulturbrauerein katuruokamarkkinoilta - siitäkään ei ole kuvaa, sillä aukiolla tuuli niin, että pakkauspaperit olivat lentää käsistä burgeria syödessä. Samalla tuli käytyä läpi taas yksi museo: DDR:n arjesta kertova näyttely oli ehkä reissun kiinnostavin!

Illaksi olimme varanneet käynnin Saksan valtiopäivätalon (Reichstagsgebäude) kupolissa. Ennen sitä kuitenkin juoksimme läpi taas yhden museon: museosaaren Neues Museumissa on näytillä kuningatar Nefertitin kuuluisa rintakuva sekä aika jännä kultainen hattu, josta en aiemmin ollut kuullutkaan.

Vanha valtiopäivätalo remontoitiin sisältä moderniksi Saksojen yhdistymisen jälkeen, ja vanhan tuhoutuneen kupolin tilalle suunniteltiin moderni lasi-ilmestys. Kupolissa oli kiinnostava audio-opastus ja hienot näkymät!

Koska olimme ihan huudeilla, halusin kupolin jälkeen nähdä vielä juutalaismuistomerkin, joka olikin mielestäni aika vaikuttava teos. Sitten jalat olivat puhki ja nälkä kiljui mahassa. Illalle suunnittelemamme ravintola oli yllättäen kiinni remontin vuoksi, mutta lopulta saimme aivan mahtavan illallisen Monsieur Vuong -nimisessä vietnamilaisessa (päivän ruokateema selvästi). Lienee selvää, että nälkä oli jo niissä skaaloissa, että ruoka katosi suihin odottamatta bloggaajan kameraa.

Maanantaina, kotiinlähdön päivänä, olimme uuvahtaneita kaikista nähtävyyksistä, ja museokortin kolme päivää oli käytetty. Shoppailimme vähän, haahuilimme Tempelhofenissa, joka on puistoksi muutettu lentokenttä, ja joimme oluet kesäsäästä nautiskellen Klunkerkranich-kattoterassilla. Sitten olikin jo kotimatkan aika.

Berliiniin pitää kyllä päästä toistekin!