sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Ultraviolettikynnet

Nyt asiaa, josta on pitänyt höpötellä blogiin jo varmaan puoli vuotta! Tai ehkä kauemminkin, nimittäin ensikosketukseni geelilakkojen kanssa tapahtui viime syksyn muotimessuilla, joilla innostuin messutarjouksen geelilakkamanikyyristä lunastamaan. Kahta viikkoa lakka ei kynsissäni pysynyt nättinä, mutta silti edes viikon siistinä pysyvät kynnet tuntuivat luksukselta. Samoin se, että lakkaa ei pystynyt pilaamaan heti laittamisen jälkeen, niin kuin minulla varsin usein tapahtuu, koska en vaan jaksa odotella kuivumista riittävän kauan.

Vannoutunut tee se itse -ihminen kun olen, muutaman kuukauden kynsijuttuja mielessäni pyöriteltyäni ja asiasta tietoa netistä etsittyäni, päädyin tilaamaan Huutonetistä uv-valon, jolla geelilakka kovetetaan ja Amazonista neljä lakkapulloa. Tarvikkeet maksoivat yhteensä ehkä saman verran kuin kahdesti manikyyrissä käyminen.
WP_000142

WP_000141
Tämän tilauksen tein siis joskus joulukuussa, ja nyt kevään mittaan olen säännöllisen epäsäännöllisesti aina silloin, kun haluan siistien kynsien kestävän paria päivää pitempään, väsäillyt kynsiini näillä lakkauksen. Viimeksi tuota kolmipäiväistä seminaaria varten, sillä etenkin yhtään stressaantuneena olen neuroottinen kynsilakan raaputtaja, joten tavallinen lakka olisi kolmantena päivänä ollut varmasti aika kauheassa kunnossa. Tuota pronssinväristä lakkaa olen käyttänyt useimmiten, se on sopivan neutraali arkiseen työkäyttöön mutta silti kivasti kimalteleva. Punaista olen käyttänyt vain kerran, sillä nämäkin kyllä alkavat minulla viikon jälkeen kulumaan, mikä kirkkaasta väristä näkyy ikävästi. Toisinaan olen laittanut kynsiini ihan vain nuo värittömät alus- ja päällyslakat, millä konstilla sain esimerkiksi kevään muuttojen jäljiltä tosi vaurioituneet kynnet kasvamaan normaaleiksi ja siisteiksi.

WP_000151

Geelilakka on siis tällainen uusi keksintö, kynsilakka jolla on rakennekynsigeelien ominaisuuksia sikäli, että se kovetetaan tuossa "uunissa" ja se kestää hyvin. Lakan saa liotettua pois asetonipitoisella kynsilakanpoistoaineella, mutta itse päädyn yleensä raaputtamaan värin pois sitten parin viikon jälkeen. Kun ensin olen korjaillut hiukan lohkeillutta lakkaa sutimalla päälle suunnilleen samansävyistä tavallista kynsilakkaa. Ja kokemukseni on, että tämä proseduuri ei ole kynsille mitenkään pahasta, vaan omat liuskottuvat, lohkeilevat ja kaikenlaisissa aktiviteeteissa tuhoutuvat kynteni voivat nykyisin harvinaisen hyvin.

Mitään tutoriaaleja en ajatellut näistä vääntää, sillä niitä ovat muut tehneet paljon paremmin. Blogistanista tutoriaaleja ja lisää tietoa geelilakoista löytyy esimerkiksi täältä, täältä tai täältä.

PS. Itse en käytä mitään primereita enkä cleansereita vaan pyyhin kynnet ennen lakkaamista ihan tavallisella desinfiointiaineella ja lakkaamisen jälkeen asetonittomalla kynsilakanpoistoaineella. Ehkä jollain pohjustuksella saisi vähän lisää kestävyyttä, mutta olen nuuka. Ehkä sitten, kun innostun tilaamaan näitä lisää, tilaan jotain sellaistakin. Ja uv-lamppua kohtaan olen sen verran paranoidi, että rasvaan kädet ennen kynsiprojektia aurinkorasvalla ;)


Ei kommentteja: