torstai 13. toukokuuta 2010

100 tylsyyttä

1. Minun ei pitänyt tehdä tätä listaa eikä muitakaan paljastuslistoja.
2. Koska assosiatiivinen listaus yleensä johdattelee minut ajattelemaan ikäviä asioita ja ahdistumaan.
3. En ole varma, keksinkö sataa asiaa saati julkaisenko tätä ikinä.
4. Olen tylsistynyt ja väsynyt.
5. Minun pitäisi litteroida, koska omatoiminen palkaton harjoitteluni on ollut kesken jo puolitoista vuotta.
6. En saa ajatella sitä, koska se ahdistaa.
7. Motivaationi opiskelun suhteen on muutenkin alempana kuin koko opiskeluaikana.
8. Ajattelen mieluummin sitä, että menen huomenna kampaajalle.
9. Aion antaa lyhentää tukkaani lyhyemmäksi kuin koskaan ennen.
10. Nähtäväksi jää, miten käy.

11. Kävin tänään aamulenkillä.
12. Tuijotin koko lenkin ajan maata, koska pelkäsin astuvani etanoiden päälle.
13. Niitä oli polulla paljon.
14. Ajoin kerran vahingossa etanan päältä pyörällä.
15. En koskaan unohda sitä kuoren rusahtavaa ääntä.
16. Kuorellisia etanoita ei koskaan näkynyt lapsuudenkodissani.
17. Luulen, että ne ovat turkulainen erikoisuus.
18. Lapsuudenkodissani oli silti paljon niitä toisenlaisia etanoita.
19. Oli myös kasvimaa, ja salaatit piti puhdistaa huolellisesti, ettei lautaselle tullut etanoita.
20. Kerran ala-asteella opettajani lautasella oli etana.

21. Kävin ala-asteen minikoulussa, jossa minun kouluaikanani oli 16-21 oppilasta.
22. Kannatan kyläkouluja, kunhan ne ovat tarpeeksi isoja.
23. Oma kouluni oli ehdottomasti liian pieni.
24. Koko kylä oli hitusen liian pieni.
25. Asuisin mielelläni loppuelämäni kaupungissa.
26. Tosin haluaisin joko omakotitalon tai kesämökin.
27. Lopulta kai rivitalokin riittäisi tai iso lasitettu parveke.
28. Parvekelaatikossani salaatit olivat viimeinkin itäneet tänä aamuna.
29. Tahtoisin istuttaa sinne vielä lisää kaikenlaista, mutta en jaksa kantaa multaa kaupasta.
30. Asumme hissittömän talon neljännessä kerroksessa.

31. Syömme luultavasti tänään tortilloja.
32. Niihin tulee soijarouhe-tomaattimössöä, salaattia ja salsaa.
33. En muista, koska olisin ostanut kotiin jauhelihaa.
34. Lihan rasvaisuus ällöttää minua, mutta syön sitä silti joskus.
35. Joskus vain pitää saada hyvää pihviä punaviinin kanssa, mummulassa pitää syödä lihapullia ja humalassa kebabia.
36. Mielestäni ihmisten pitäisi opetella syömään lihaa vain juhlaruokana.
37. Olen huolissani maailman tilasta.
38. Olen myös jokseenkin ideologinen ihminen.
39. Mutta ahdistun ajatellessani liikaa, sillä ymmärrän kaikki toisaalta ja toisaalta -kannat.
40. Veljeni kasvattaa mullikoita ja työskentelee teurastamolla.

41. Ahdistun esimerkiksi ajatuksesta, että lihansyönnin laaja vähentäminen veisi veljeltäni työn.
42. Olen myös jossain määrin luomukriittinen.
43. Lapsena opin, että luomuviljapellot erottaa tavallisista siitä, että niillä kasvaa paljon rikkaruohoja ja vilja on kitukasvuista.
44. Toisaalta myös Itämeren rehevöityminen ahdistaa minua.
45. En ole vielä listan puolessa välissäkään, ja nyt jo on vähän paha olla.
46. Pitää siirtyä muihin asioihin.
47. Minulla on pienimuotoinen post wedding depression.
48. Amerikkalaisista hääohjelmista opin, että se on käsite.
49. Olen siirtänyt monia asioita, että teen ne sitten juhlien jälkeen.
50. Nyt siirrän niitä tehtäväksi vaikka syksyllä tai joskus.

51. Jos tylsistyn tarpeeksi, saan ne hommat tehdyksi.
52. Luultavammin kuitenkin alan siivota tai menen ostamaan multaa.
53. Saattaisin myös elvyttää soitto- tai maalausharrastustani.
54. Soittaisin enemmän, jos en asuisi kerrostalossa tai jos olisin enemmän kotona yksin.
55. Olen unohtanut taidoistani niin paljon, että nolottaa.
56. Instrumenttini ovat piano ja harmonikka.
57. Arvatkaapa, kuinka paljon hanurinsoitosta sai kuulla yläasteella.
58. Soittimien saaminen itselleni vaati suuria ponnistuksia.
59. Mutta se liian pitkä tarina kerrottavaksi blogissa.
60. Ja jos ajattelen sitä, assosioin kaikkiin muihin tavaroihin, joita en lapsuudenkodistani saanut.

61. Minulla oli esimerkiksi kansallispuku siellä.
62. Se näytti päälläni todella epäedulliselta.
63. Mutta siihen kuului tavattoman kauniit liivinsoljet ja rintakoru.
64. Ompelin siihen itse uuden puseron, josta tuli liian iso.
65. Käytin sitä ainoan kerran rippijuhlissani.
66. Jos pusero olisi ollut oikean kokoinen, puku olisi voinut näyttää paremmalta.
67. Samoin jos olisin vaikka kihartanut tai letittänyt hiukset ennen otsanauhan laittamista.
68. Olin mielestäni kamalan ruma koko teini-ikäni.
69. Nykyään tiedän, että rumuus on mielentila.
70. Edelleen stressaantuessani ajattelen, että olen lihava.

71. En välttämättä edes tajua stressin ja ulkonäkökriisin yhteyttä, ellen pysähdy ajattelemaan.
72. Eilenkin piknikillä söin liikaa ja olin itselleni vihainen myöhemmin.
73. Minulla on hyvin herkästi lihovat geenit.
74. Onneksi pidän nykyään liikunnasta.
75. Koko kouluajan inhosin liikuntaa.
76. Se oli ainoa kahdeksikko todistuksessani.
77. Olin kamala hikari.
78. En ole vieläkään reputtanut yhtäkään tenttiä.
79. Kerran luin vain puolet tenttialueesta ja sain kakkosen.
80. Jos en voi tehdä asioita kunnolla, jätän ne mieluummin tekemättä.

81. Inhoan syvästi sitä tunnetta, että en osaa.
82. Inhoan myös neuvojen pyytämistä ja alentuvaa neuvomista.
83. Tiedostan ongelmani ja pyrin siitä eroon.
84. Olen kohta nälkäinen.
85. Teen kenties tämän listauksen loppuun ennen kuin menen paistamaan tortillamössöä.
86. Teemme normaalisti M:n kanssa yhdessä ruokaa.
87. M:n tietokonepöytä on omani vieressä.
88. Tilanne on hyvin tavanomainen: M pelaa, minä bloggaan.
89. Ja kissat nukkuvat.
90. Kalenterini on hyvin tyhjä lähiaikoina.

91. Jännitän sitä kampaaja-aikaa.
92. Tulostin on rikki, joten en voi tulostaa netistä mallikuvia.
93. Pelkään, että en osaa laittaa tukkaani, jos siitä tulee niin lyhyt, ettei sitä saa kunnolla ponnarille.
94. Olen kuitenkin huomannut, että tukka kasvaa loppujen lopuksi todella nopeasti.
95. En ole pitkään aikaan ostanut uusia vaatteita.
96. Hääpukuuni meni niin suuri osa budjetista.
97. Eikä minulla ole kesätöitä enkä voi nostaa näillä näkymin edes asumislisää.
98. Jälleen päädyn ahdistaviin asioihin.
99. Pitää siis lopettaa.
100. Ja mennä syömään.

3 kommenttia:

Talvinalle kirjoitti...

Eivät ne ole etanoita. Ne ovat lehtokotiloita. Ja todellakin se rusahdus on kamala.

Myös koululiikunta on kamalaa. Onneksi siitä ei tarvitse kärsiä enää.

Salka kirjoitti...

Ihana lista, rakastan sitä proosallisuutta, joka huokuu sun teksteistäsi :)

Heh, kuorelliset etanat on mullekin tulleet tutuksi vasta kaupungissa asuessani ja se rusahdusääni on kamala :T

Suosikkini on ehdottomasti kohta 69., olen aivan samaa mieltä! Kuten monesta muustakin listan kohdasta :)

Katarimaria kirjoitti...

Talvinalle, kiitos tiedosta! Tästä lähtien muistan kutsua lehtokotiloita oikealla nimellä :)

Luultavasti liikkumisen näinä päivinä tekee siedettäväksi juuri se, että kukaan ei pakota siihen.

Salka, niin mielelläni kirjoittaisin jotain muutakin nykyään kuin tätä blogia tai koulutöitä, mutta jotain estoja on tielle tullut.

Pitää tutkia tarkemmin lehtokotiloiden esiintymisaluetta. Meneekö niiden pohjoisraja tosiaankin Turun ja Satakunnan välistä vai ovatko ne urbaaneja eläjiä?